2025-07-022025-07-02https://labtecgc.udesc.br/dspace-lab-01/handle/hdl-lab-01-s01/13127In the work, we address the issue: how indigenous peoples and traditional populations are addressed in theses and dissertations produced in stricto sensu postgraduate programs, within the scope of the Legal Amazon. It is a research on the State of Knowledge, of a qualitative nature, which worked with a sample of 70 works. The period analyzed is 2010-2022. The article is a product of “Research in Education in the Amazon: history, politics, teacher training and cultural diversity”, which is part of the National Academic Cooperation Program (Procad) and which seeks to understand and identify how education in the Amazon is configured in its contexts. Historical and political contexts, as well as the dimensions of teacher training and its relationship with cultural diversity. In the sample, we identified in theses and dissertations a growing interest in research - especially in recent years - in better understanding indigenous issues and traditional populations, in terms of better understanding these cultures, knowledge, resistance and training of specific teachers. Although still incipient, the research analyzed in this article allows us to raise the hypothesis that this interest is the result of the greater presence of indigenous, quilombola, riverside teachers, among other subjects, in postgraduate courses, which has been transforming, even though still slowly, the spaces of knowledge production, awakening the interest of programs and challenging universities to rethink the field of teacher training, especially in the Amazon, in order to build a better dialogue with other cultures and knowledge, causing fractures in the present colonizing views in the region.En el trabajo abordamos el tema: cómo los pueblos indígenas y poblaciones tradicionales son abordados en tesis y disertaciones producidas en programas de posgrado estricto sensu, en el ámbito de la Amazonía Legal. Se trata de una investigación sobre el Estado del Conocimiento, de carácter cualitativo, que se trabajó con una muestra de 70 trabajos. El periodo analizado es 2010-2022. El artículo es producto de la “Investigación en Educación en la Amazonía: historia, política, formación docente y diversidad cultural”, que forma parte del Programa Nacional de Cooperación Académica (Procad) y que busca comprender e identificar cómo es la educación en la Amazonía. Configurado en sus contextos históricos y políticos, así como las dimensiones de la formación docente y su relación con la diversidad cultural. En la muestra, identificamos en tesis y disertaciones un interés creciente en la investigación - especialmente en los últimos años - en una mejor comprensión de las cuestiones indígenas y de las poblaciones tradicionales, en términos de comprensión de estas culturas, conocimientos, resistencias y formación de docentes específicos. Aunque todavía incipiente, la investigación analizada en este artículo permite plantear la hipótesis de que este interés es resultado de la mayor presencia de profesores indígenas, quilombolas, ribereños, entre otras materias, en los cursos de posgrado, que se ha ido transformando, aunque todavía poco a poco, los espacios de producción de conocimientos, despertando el interés de los programas y desafiando a las universidades a repensar el campo de la formación docente, especialmente en la Amazonía, con el fin de construir un mejor diálogo con otras culturas y saberes, provocando fracturas en las actuales visiones colonizadoras en la región.Neste trabalho, tratamos da questão: como os povos indígenas e populações tradicionais são abordados nas teses e dissertações produzidas nos programas de pós-graduação stricto sensu, no âmbito da Amazônia Legal. É uma pesquisa sobre o Estado de Conhecimento, de cunho qualitativo, que trabalhou com uma amostra de 70 trabalhos. O período analisado é de 2010-2022. O artigo é produto da “Pesquisa em Educação na Amazônia: história, política, formação de professores e diversidade cultural”, que integra o Programa Nacional de Cooperação Acadêmica (Procad) e que busca compreender e identificar como se configura a educação na Amazônia em seus contextos histórico e político, bem como as dimensões da formação de professores e sua relação com a diversidade cultural. Na amostra, identificamos nas teses e dissertações um crescente interesse em pesquisas – especialmente nos últimos anos – em conhecer melhor as questões indígenas e de populações tradicionais, no que trata da compreensão dessas culturas, saberes, resistências e formação de professores(as) específicos. Embora ainda incipientes, as pesquisas analisadas neste artigo permitem que levantemos a hipótese de que esse interesse é resultante da maior presença de professores indígenas, quilombolas, ribeirinhos, entre outros sujeitos, nos cursos de pós-graduação, que vêm transformando, mesmo que ainda lentamente, os espaços da produção do conhecimento, despertando o interesse dos programas e desafiando as universidades a repensarem o campo de formação de professores especialmente nas Amazônias, de forma a construir um melhor diálogo com outras culturas e saberes, provocando fraturas nas visões colonizadoras presentes na região.application/pdfCopyright (c) 2024 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0povos indígenas e populações tradicionaisteses e dissertaçõesAmazônia Legaldireito à sociobiodiversidadeformação de professores(as)estado do conhecimentoindigenous people and traditional populationstheses and dissertationsLegal Amazonright to socio-biodiversityteacher trainingstate of knowledgepueblos indígenas y poblaciones tradicionalestesis y disertacionesAmazonía Legalderecho a la diversidad cultural y formación docenteestado del conocimientoIndigenous and traditional people in theses and dissertations in the Legal Amazon: issues of education, law and teacher trainingPueblos indígenas y tradicionales en tesis y disertaciones en la Amazonía Jurídica: temas de educación, derecho y formación docenteOs povos indígenas e tradicionais nas teses e dissertações na Amazônia Legal: questões de educação, direito e formação de professores(as)info:eu-repo/semantics/article