2025-07-092025-07-09https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/article/view/2458410.5965/2316796312242023180This work is an experience report in assisting a deafblind student. The objective is to present the teaching/learning process with assistive communication resources that overcome the difficulties encountered by the teacher. The need for students to understand the chronological division of time led to research that led to the construction of tactile calendars so that they could have access to this knowledge. The methodology used is based on the teacher's experience report, resulting in successful procedural appropriation by the student, proving that mediation, through these resources, contributed to the education of deafblind people.Este trabalho é um relato de experiência no atendimento a um educando surdocego. O objetivo é apresentar o processo de ensino/aprendizagem com recursos de comunicação assistiva que supriram as dificuldades encontradas pela docente. A necessidade de o educando entender a divisão cronológica do tempo levou às pesquisas que geraram a construção de calendários táteis para que ele tivesse acesso a esse conhecimento. A metodologia empregada tem por base o relato de experiência da professora, resultando em apropriação processual exitosa pelo educando, comprovando que a mediação, por meio desses recursos, contribuiu para a educação de surdocegos.Dado curado por Beatriz Weckerle de Paula em 09/07/2025 para a atividade avaliativaapplication/pdfCopyright (c) 2023 Human Factors in Designhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0surdocegueiratecnologia assistivacalendáriodeafblindnessassistive technologycalendarThe use of cardboard in the assistive communication of a deafblind student: experience report with tactile calendarsO uso do papelão na comunicação assistiva de um educando surdocego: relato de experiência com calendários táteisinfo:eu-repo/semantics/article