2025-07-022025-07-02https://labtecgc.udesc.br/dspace-lab-01/handle/hdl-lab-01-s01/12716Ballroom dancing has grown in demand recently. The students' profiles are the most varied, which implies the teachers' pedagogical practice. This article, in addition to problematizing the question of the methods of teaching ballroom dancing (LIBÂNEO, 1999; SANTOS, 2009; GRANGEIRO, 2014; ZAMONER, 2005), in na unprecedented way, presentes a teaching method, entitled “- Steps, + Dance”, which was structured by the first author of this article, being implemented in a ballroom dance class in the Southern Brazil. Among its main features are: working more than one dance style per class, not using the mirror, constant Exchange of pairs and students from diferente periods of learning time are part of the same class. A survey of sources on the subject was made, in addition to a semi-structured interview with twelve apprentices who had contact for at least six months, with the proposal used in ballroom dance classes. The results point to a significant adaptation of the students with the method “- Steps, + Dance” that reverberated not only in learning of new body techniques, but also in new opportunities for social relationships and new ways of reflecting on the world.A dança de salão apresentou uma crescente procura nos últimos tempos. O perfil dos alunos são os mais variados, o que implica no fazer pedagógico do professor. Este artigo, além de problematizar a questão dos métodos de ensino da dança de salão (LIBÂNEO, 1999; SANTOS, 2009; GRANGEIRO, 2014; ZAMONER, 2005), de forma inédita, apresenta um método de ensino intitulado “- Passos, + Dança”, que foi estruturado pelo primeiro autor deste artigo, sendo implementado em uma turma de dança de salão no sul do Brasil. Entre suas principais características estão: trabalhar mais de um gênero de dança por aula, não utilização do espelho, constante troca de pares e alunos de diferentes períodos de aprendizado integram a mesma turma. Foi feito um levantamento de fontes sobre o tema, além de uma entrevista semiestruturada com doze aprendizes que tiveram contato de, no mínimo, seis meses, com a proposta empregada nas aulas de dança de salão. Os resultados apontam uma adaptação significante dos alunos com o método “- Passos, + Dança” que reverberou não apenas no aprendizado de novas técnicas corporais, mas também em novas oportunidades de relações sociais e novos modos de refletir sobre o mundo.application/pdfCopyright (c) 2022 Bruno Blois Nunes, Maitê Peres de Carvalho, Viviane Adriana Saballahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0dança de salãométodo de ensinoensino de dançaMétodo de ensino em dança de salãoballroom dancingteaching methoddance teaching- Steps, + Dance: implementation ofa teaching method in ballroom dancing- Passos, + Dança: implementação de um método de ensino na dança de salãoinfo:eu-repo/semantics/article