2024-06-132024-06-13https://labtecgc.udesc.br/dspace-lab-01/handle/hdl-lab-01-s01/360Antarctica is a relevant continent to be studied. However, it is often laden with myths and misinformation about it. Thus, Digital Storytelling (DST) about Antarctica can collaborate with the teaching-learning process, since it is necessary to seek data for the plot’s development. Therefore, the objectives of this research are (i) to present the methodology for creating an extension course on Antarctica, in a totally remote way; (ii) to describe the content of the videos produced – called Cases of Antarctica; and (iii) to analyze the Antarctic Cases, prepared by the students, with the DST method. The extension course was developed in four synchronous meetings, with the participation of 25 students. To carry out the proposal, audiovisual and theoretical material and content review games were organized. The creation of Antarctica Cases by the participants occurred asynchronously. The stories presented by the participants involved physical aspects of the continent, the local fauna, migratory aspects and cartographic concepts, items worked during the course Cases of Antarctica. The success of the method adopted stands out, although remote teaching, with its overload of activities, made it impossible for most participants to complete the course. Finally, the course provided the knowledge construction by the participants, who became able to contribute with experiences and memories that will be used in their teaching career and aimed at the realization of polar teaching in schools.A Antártica é um relevante continente a ser estudado, porém, muitas vezes, é carregado de mitos e de desinformações a seu respeito. Assim, contar histórias digitalmente (DST, em inglês) sobre a Antártica pode colaborar com o processo de ensino-aprendizagem, já que é necessário buscar dados para o desenvolvimento do enredo. Para tanto, os objetivos desta pesquisa são (i) apresentar a metodologia de criação de um curso de extensão sobre a Antártica, de forma totalmente remota; (ii) descrever o conteúdo dos vídeos elaborados – chamados de Casos de Antártica; e (iii) analisar os Casos de Antártica, elaborados pelos alunos, com o método DST. O curso de extensão foi desenvolvido em quatro encontros síncronos, contando com a participação de 25 alunos. Para a realização da proposta, foi organizado material audiovisual, teórico e jogos de revisão do conteúdo. A criação de Casos de Antártica pelos participantes ocorreu de forma assíncrona. As histórias apresentadas pelos participantes envolveram aspectos físicos do continente, a fauna local, aspectos migratórios e conceitos cartográficos, itens trabalhados durante o curso Casos de Antártica. Destaca-se o êxito no método adotado, embora o ensino remoto com sua sobrecarga de atividades tenha impossibilitado a finalização do curso para a maioria dos participantes. Por fim, o curso proporcionou a construção de conhecimento pelos cursistas, podendo contribuir com vivências e memórias que serão utilizadas na sua carreira docente e destinadas a efetivação do ensino polar nas escolas.application/pdfCopyright (c) 2022 PerCursoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Antárticaensino polarensino remotoAntarcticapolar teachingremote teachingPolar education and storytelling: the narratives of the "Antarctica Cases"Educação polar e contação de histórias: as narrativas dos “Casos de Antártica”info:eu-repo/semantics/article