2025-07-022025-07-02https://labtecgc.udesc.br/dspace-lab-01/handle/hdl-lab-01-s01/11050This study presents the development of the Anatomia Tátil 3D project based on the principles of Universal Design (UD). The objective is to create three-dimensional representations of human organs for teaching students. Using Blender software, images from the Atlas 3D Anatomy app are used as references for modeling and subsequent 3D printing. The developed pieces have textures representing organ tissues and include legends in Braille and traditional alphabet. The study complies with the principles of UD, ensuring equality, adaptability, safety, and ease of use for all students, promoting an inclusive and enriching educational experience.Este estudo apresenta o desenvolvimento do projeto Anatomia Tátil 3D baseado nos princípios do Desenho Universal (DU). O objetivo é criar representações tridimensionais de órgãos humanos, visando o ensino de estudantes do Ensino Fundamental II. Utilizando o software Blender, imagens do aplicativo Atlas Anatomia 3D são referências para a modelagem e posterior impressão 3D. As peças desenvolvidas incluem texturas representativas dos tecidos dos órgãos, legendas em Braille e alfabeto tradicional. O estudo cumpre os princípios do DU, garantindo equidade, adaptação, segurança e facilidade de uso para todos os estudantes, promovendo uma experiência educacional inclusiva e enriquecedora.application/pdfCopyright (c) 2023 Human Factors in Designhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0ensino inclusivoanatomia humanaimpressão 3DInclusive EducationHuman Anatomy3D Printing3D Tactile Anatomy: inclusive educational material for teaching and learning human anatomyAnatomia Tátil 3D: material educativo inclusivo para o ensino e aprendizagem da anatomia humanainfo:eu-repo/semantics/article