2025-07-022025-07-02https://labtecgc.udesc.br/dspace-lab-01/handle/hdl-lab-01-s01/12469When discussing studies related to inclusive education, one understands the struggle experiencedby this social group in different historical moments: segregation, integration and inclusion of peoplewith disabilities (PWD) in social and educational spaces, and which policies and strategies areemployees recognizing their needs. Therefore, this article presents an analysis of inclusiveeducation policies and guidelines at the Federal Institute of Paraná (IFPR), focusing on the accessand retention of students with disabilities in secondary technical education. Based on a literaturereview and analysis of the institution's normative documents, such as the Institutional DevelopmentPlan (PDI) 2019/2023, the Institutional Pedagogical Project (PPI) and the 2023 Selection Processnotice, the study investigates how the IFPR adopts inclusion, diversity and accessibility policies.The PDIreaffirms the institution's commitment to valuing diversity, implementing actions such associal quotas and assistive technologies. The role of CONAPNE (Support Committee for Peoplewith Special Needs) is highlighted in the coordination of inclusive policies. Analysis of the SelectionProcess notice demonstrates that theIFPR guarantees accessibility and equal opportunities forpeople with disabilities, in line with current legislation. It is concluded that, although thedocumentary analysis does not cover all institutional practice, the IFPR demonstrates a clearcommitment to promoting inclusive education, valuing human differences and defending educationas a universal right.Quando se dialoga sobre estudos relacionados à educação inclusiva, compreende-se a luta vivenciada por este grupo social em diferentes momentos históricos: segregação, integração e inclusão da pessoa com deficiência (PCD) nos espaços sociais e educacionais, e quais as políticas e estratégias são empregadas reconhecendo suas necessidades. Desta forma este artigo apresenta uma análise das políticas e diretrizes de educação inclusiva no Instituto Federal do Paraná (IFPR), com foco no acesso e permanência de estudantes com deficiência no ensino técnico de nível médio. A partir de uma revisão da literatura e da análise de documentos normativos da instituição, como o Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) 2019/2023, o Projeto Pedagógico Institucional (PPI) e o edital do Processo Seletivo 2023, o estudo investiga como o IFPR adota políticas de inclusão, diversidade e acessibilidade. O PDI reafirma o compromisso da instituição com a valorização das diversidades, implementando ações como cotas sociais e tecnologias assistivas. O papel do CONAPNE (Comitê de Apoio às Pessoas com Necessidades Especiais) é destacado na coordenação de políticas inclusivas. A análise do edital do Processo Seletivo demonstra que o IFPR garante acessibilidade e igualdade de oportunidades para pessoas com deficiência, alinhando-se às legislações vigentes. Conclui-se que, embora a análise documental não abarque a totalidade da prática institucional, o IFPR demonstra um claro compromisso com a promoção de uma educação inclusiva, valorizando as diferenças humanas e defendendo a educação como um direito universal. Palavras-chave: : Políticas de acessibilidade; Educação Inclusiva e Pessoas com deficiência (PCD).  application/pdfCopyright (c) 2025 Jurandir Lira Soares, Samuel Carlos Wiedemannhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0políticas de acessibilidadeEducação Inclusiva e Pessoas com deficiência (PCD).Inclusão de Pessoas com Deficiênciaacessaccessibility policiesInclusive Education and People with Disabilities (PWD)The inclusion of students with disabilities at the FederalInstitute of Paraná: an analysis of its guiding documentsA inclusão de estudantes com deficiência do Instituto Federal do Paraná: uma análise de seus documentos norteadoresinfo:eu-repo/semantics/article