2025-07-022025-07-02https://labtecgc.udesc.br/dspace-lab-01/handle/hdl-lab-01-s01/13139The text aims to understand the process of professional development for higher education faculty members at federal public universities located in the Central-West region of Brazil. This was achieved through online research and document analysis conducted on the official websites of the investigated institutions (UFGD and UFMS in Mato Grosso do Sul; UFMT and UFR in Mato Grosso; UnB in the Federal District; and UFG, UFJ, and UFCAT in Goiás). Three Faculty Development Centers were identified, namely: the Center for Teacher Training at UFGD, the Faculty Training Center (NUFOP) at UFG, and the Pedagogical Training Center (NUFOP) affiliated with UnB. These spaces are relatively recent, with the Pedagogical Training Program for Teachers (PFPD) at UFSC being the oldest, dating back to the 1990s. Among the activities promoted by these Centers, there is a predominance of lectures, held in-person and/or remotely, as well as seminars and workshops. These activities often rely on researchers from other institutions to deliver content, highlighting an underutilization of the host institutions’ own faculty members. Another notable aspect is the linkage of the Centers to the Office of Undergraduate Studies. It can be inferred that research groups focusing on teacher training are overshadowed, with limited visibility and access at the selected universities, and they are not mentioned on the institutions’ websites as partners in the formative processes. The data collected underline the necessity of institutional policies that invest in professional development for higher education faculty, particularly with the support and engagement of the internal faculty members at the hosting institutions themselves.El objetivo es comprender el proceso de desarrollo profesional de docentes de la Educación Superior en universidades públicas federales ubicadas en la Región Centro-Oeste a partir de investigación en línea y de análisis documental realizados en los sitios electrónicos de las instituciones investigadas (UFGD y UFMS en Mato Grosso do Sul; UFMT y UFR en Mato Grosso; UnB en Distrito Federal; y, UFG y UFCAT en Goiás). La investigación ubicó tres Centros de Formación de Profesores denominados respectivamente por Centro de Formación de Profesores, en la UFGD, Centro de Formación de Profesores en la UFG y el Centro de Formación Pedagógica, vinculado a la UNB. Se observa que la existencia de estos espacios es relativamente reciente, ya que el Programa de Formación Pedagógica para los Docentes, que data de la década de 1990, es el más antiguo en la Universidad de Santa Catarina. Entre las actividades promovidas por estos Centros, encontramos el predominio de conferencias, presenciales y/o a distancia, seminarios y talleres. Este formato comúnmente recurre a investigadores de otras IES para enseñar, destacando una subutilización del propio personal vinculado a la IES promotora. Otro aspecto se refiere a la vinculación de los Centros a los Decanatos de Pregrado. Se concluye que los grupos de investigación que se centran en la formación de profesores están subsumidos, siendo poco accedidos en las universidades seleccionadas, y no son mencionados en los sitios electrónicos de estas IES como socios en los/de los procesos formativos. Se basa en estos datos para indicar la necesidad de políticas institucionales destinadas a la inversión para el desarrollo profesional docente en la Educación Superior, notablemente con el apoyo y el involucramiento del personal docente interno a la propia IES.Almeja-se compreender o processo de desenvolvimento profissional de docentes da Educação Superior em universidades públicas federais situadas na Região Centro-Oeste, a partir de pesquisa on-line e de análise documental empreendidas nas páginas eletrônicas das instituições investigadas (UFGD e UFMS, em Mato Grosso do Sul; UFMT e UFR, em Mato Grosso; UnB, no Distrito Federal; e, UFG, UFJ e UFCAT, em Goiás). Identificaram-se três Núcleos de Formação Docente, nomeados, respectivamente, Centro de Formação de Professores, na UFGD, Núcleo de Formação de Professores (NUFOP), na UFG, e Núcleo de Formação Pedagógica (NUFOP), vinculado à UNB. Denota-se que a existência de tais espaços é relativamente recente, sendo o Programa de Formação Pedagógica para os Docentes (PFPD) o mais antigo, datado da década de 1990, localizado na UFSC. Entre as atividades promovidas por esses Núcleos, localizou-se a predominância de palestras, presenciais e/ou remotas, seminários e oficinas. Esse formato comumente recorre a pesquisadores de outras IES para ministrar as atividades, evidenciando um subaproveitamento dos próprios quadros vinculados à IES promotora. Outro aspecto refere-se à vinculação dos Núcleos às Pró-Reitorias de Graduação. Depreende-se que os grupos de pesquisa que tematizam a formação de professores ficam subsumidos, sendo pouco acessados nas universidades selecionadas, além de não serem mencionados nas páginas eletrônicas dessas IES como parceiros nos/dos processos formativos. Os dados suscitados amparam a indicação da necessidade de políticas institucionais voltadas ao investimento para o desenvolvimento profissional docente no Ensino Superior, notadamente com o apoio e envolvimento do quadro docente interno a própria IES.application/pdfCopyright (c) 2025 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0docência universitáriadesenvolvimento profissional docentenúcleo de formação docenteuniversity teachingteacher professional developmentteacher training centerdocencia universitariadesarrollo profesional docentecentro de formación docenteTeacher training core as a space for teacher professional development in higher educationNúcleo de formación docente como espacio para el desarrollo profesional docente en la educación superiorNúcleos de formação docente como espaço para o desenvolvimento profissional docente na Educação Superiorinfo:eu-repo/semantics/article