2025-07-022025-07-02https://labtecgc.udesc.br/dspace-lab-01/handle/hdl-lab-01-s01/11784The growing discussion of the User Experience resulting from the human-object interaction as a market differential brings to light the need to integrate the User Experience into the design practice of Design. Therefore, it is necessary to use appropriate tools and methodologies to consider the User Experience throughout the Design process. This article aims to present the EU Lenses of Experience and its application in a real case. The tool aims to consider the elements that make up the user experience when evaluating products, services, and digital interfaces and helps the designer in generating experience design guidelines. As a result, we obtained the presentation and application of a versatile tool for different types of projects, covering three major domains: physical product, service, and digital interface. The EU is an instrument to be integrated into the design practice of Design and is formed by three components: the Experience Reference Blocks, the Experience Mapping Canvas, and the Experience Aspects Lens.A crescente discussão da Experiência do Usuário resultante da interação homem-objeto como diferencial de mercado traz à tona a necessidade da integração da Experiência do Usuário à prática projetual de Design. Por isso, se faz necessário o uso de ferramentas e metodologias adequadas para a consideração da Experiência do Usuário ao longo do processo de Design. Este artigo tem como objetivo apresentar a EU Lentes da Experiência e sua aplicação em um caso real. A ferramenta visa considerar os elementos que compõem a experiência do usuário na avaliação de produtos, serviços e interfaces digitais e auxilia o projetista na geração de diretrizes de projeto da experiência. Como resultado, obteve-se a apresentação e aplicação de uma ferramenta versátil quanto a diferentes tipos de projeto, contemplando três grandes domínios: produto físico, serviço e interface digital. A EU é um instrumento a ser integrado na prática projetual de Design e é formada por três componentes: os Blocos de Referência da Experiência, o Canvas de Mapeamento da Experiência e as Lentes dos Aspectos da Experiência.application/pdfCopyright (c) 2022 Human Factors in Designhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0experiência do usuárioprática projetualferramentamétodo de designelementos da experiênciauser experiencedesign practicetooldesign methodexperience elementsEU Experience Lenses: tool for evaluating and analyzing User ExperienceEU Lentes da Experiência: ferramenta para avaliação e análise da Experiência do Usuárioinfo:eu-repo/semantics/article