2025-07-022025-07-02https://labtecgc.udesc.br/dspace-lab-01/handle/hdl-lab-01-s01/12456The present work analyzes thirteen scientific articles, published in the journal Educação, Artes e Inclusão (Education, Arts and Inclusion, in english) between the years 2010 and 2020, contemplating the interdisciplinarities in school and non-school spaces, the pluralities in the teaching of Visual Arts and teacher training, for the processes of inclusive education. Therefore, the following specific objectives were outlined: Understanding of theoretical aspects of the teaching of visual arts in inclusion processes; contextualize the Educação, Artes e Inclusão journal between the years 2010 and 2020, with a fine selection for this study and refine references that point to the skills needed in the teaching practice. The exploratory and qualitative research proposed artistic and analytical interventions, constituted from the reading, reflection and perception of articles presented here briefly. Likewise, it sought to reflect on what training skills of teaching is presented in this process, therefore understanding that the equipment necessary for its performance is constituted of an expansion of repertoires, to be offered to its students, with the purpose of bringing the heterogeneities of the subjects existing in these spaces.O presente trabalho analisa 13 artigos científicos publicados na Revista Educação, Artes e Inclusão entre os anos 2010 e 2020, contemplando as interdisciplinaridades nos espaços escolares e não escolares, as pluralidades no ensino das Artes Visuais e formação de professores para os processos da educação inclusiva. Para tanto, foram traçados os seguintes objetivos específicos: compreender aspectos teóricos sobre o ensino das artes visuais nos processos de inclusão; contextualizar a Revista Educação, Artes e Inclusão entre os anos 2010 e 2020, com uma afinada seleção para este estudo, e apurar referenciais que apontem a necessidade de competências na formação da prática docente. Esta pesquisa exploratória e qualitativa propõe intervenções artísticas e analíticas, constituídas a partir da leitura, reflexão e percepção de artigos aqui apresentados em síntese. Do mesmo modo, buscou refletir sobre quais habilidades formativas à docência se apresentam diante desse processo, compreendendo que os equipamentos necessários para sua atuação devem se constituir em direção à uma ampliação de repertórios a serem oferecidos aos seus educandos, com o propósito de aproximação entre as heterogeneidades dos sujeitos existentes nesses espaços.application/pdfCopyright (c) 2023 Berenice Queiroz da Costa, Maria Laura Pozzobon Spenglerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0EducationVisual ArtsInclusionInterdisciplinarityTeachingeducaçãoartes visuaisinclusãointerdisciplinaridadedocênciaRevista Educação Artes e InclusãoEducaçãoArtesInclusãoDesigualdadeFormação de ProfessoresEducação InclusivaThe teaching of art for inclusive education in the Educação, Artes e Inclusão journal between 2010 and 2020: a state of knowledgeO ensino da arte para a educação inclusiva na Revista Educação, Artes e Inclusão entre os anos 2010 e 2020: um estado do conhecimentoinfo:eu-repo/semantics/article