2024-06-132024-06-13https://labtecgc.udesc.br/dspace-lab-01/handle/hdl-lab-01-s01/3540The purpose of this article was to present a research that analyzed the discourse in an 'anti-vaccine' publication on YouTube. The study was based on the following question: what kind of relationships can be evidenced between an 'anti-vaccine' discourse and critical thinking dispositions? Discursive analysis was carried out according to Maingueneau, and some contributions on critical thinking concept were considered. The perspectives of Paul Feyerabend and Bruno Latour were taken to justify a symmetrical position regarding the analyzed discourse. As a result, we identified the reluctance of conspiracy theorists towards scientific evidence and information, the marked opposition to scientific knowledge and the ideological character of these discourses. Conspiracy theories seem to be part of a complex cultural and psychosocial system, not exclusively associated to thought dispositions. We believe that this research can contribute to discussions regarding the investigation of conspiracy theories and to make this a fruitful research focus for Science Education.O objetivo deste artigo foi apresentar uma pesquisa que analisou o discurso em uma publicação ‘antivacina’ no YouTube. O estudo se pautou na seguinte questão de investigação: que relações podem ser evidenciadas entre um discurso ‘antivacina’ e disposições de pensamento crítico? A análise discursiva foi encaminhada conforme Maingueneau, e algumas contribuições sobre pensamento crítico foram consideradas. As perspectivas de Paul Feyerabend e Bruno Latour foram assumidas para justificar um posicionamento simétrico frente ao discurso analisado. Como resultados identificamos a relutância de teóricos da conspiração frente a evidências e informações científicas, a demarcada oposição aos conhecimentos científicos e o caráter ideológico desses discursos. Teorias conspiratórias parecem fazer parte de um sistema cultural e psicossocial complexo, não exclusivamente relacionado às disposições de pensamento. Consideramos que esta pesquisa pode contribuir para as discussões referentes à investigação de teorias conspiratórias e para tornar esse um foco de pesquisa frutífero para a Educação em Ciências.application/pdfCopyright (c) 2021 Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Discourse analysis of an antivaccine publication on youtube and some reflections for science educationAnálise do discurso de uma publicação ‘antivacina’ no youtube e algumas reflexões para a educação em ciênciasinfo:eu-repo/semantics/article