2025-07-022025-07-02https://labtecgc.udesc.br/dspace-lab-01/handle/hdl-lab-01-s01/11816Starting from the importance of stimulating children and adolescents with visual impairments in tactile, auditory sensations, and in interactions with the environment around them, this article aimed to: contact with an institution that provides visual/essential stimulation; application of Co-wear: Functional fashion co-creation method with participants, their parents and teachers; design, development and evaluation of a functional fashion collection that met participants' design requirements. Based on applied, qualitative, exploratory research and case studies, the objectives were achieved. 8 t-shirts were developed with tactile and auditory features that favored the interactions of the participants, who tried and evaluated the clothing well.Partindo da importância de estimular crianças e adolescentes com deficiência visual nas sensações táteis, auditivas, e para interações com o ambiente ao seu redor, este artigo objetivou: o contato com uma instituição que realiza estimulação visual/ essencial; aplicação do Co-wear: Método de Cocriação de moda funcional junto aos participantes, seus pais e professores; projeto, desenvolvimento e avaliação de uma coleção de moda funcional que atendesse os requisitos de projeto dos participantes. A partir de uma pesquisa aplicada, qualitativa, exploratória e da realização de estudos de casos os objetivos foram alcançados. Foram desenvolvidas 8 camisetas com recursos táteis, auditivos e que favorecessem as interações dos participantes, que experimentaram e avaliaram bem os vestuários.application/pdfCopyright (c) 2024 Human Factors in Designhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0modainclusãococriaçãodeficiência visualcriançasfashioninclusionco-creationvisual impairmentchildrenFashion and inclusion: co-creation of clothing for children and teenagers with visual impairmentsModa e inclusão: cocriação de vestuário para crianças e adolescentes com deficiência visualinfo:eu-repo/semantics/article