2025-07-022025-07-02https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/anh/article/view/4982210.5433/anh.2025v7.id49822Objective: To analyze associations between subjective social status and psychosocial characteristics in a sample of incoming graduate students. Methods: An observational, cross-sectional study conducted with 321 graduate students from a Brazilian public university. Data collection was performed online using a questionnaire containing sociodemographic, academic, and psychosocial variables. Descriptive and multiple statistical analysis was performed with a Poisson regression model. Results: The prevalence of students with subjective social status assessments ranged from regular to very poor. Male sex, not practicing faith, having current financial concerns, low self-esteem and per capita family income below two minimum wages were associated with low self-perception of social status. Conclusion: Graduate students position themselves at fair to low levels on the social ladder, with a significant association between low subjective social status and psychological and social variables.Objetivo: analizar asociaciones entre estatus social subjetivo y características psicosociales en una muestra de estudiantes entrantes de posgrado. Método: estudio observacional, transversal, realizado con 321 estudiantes de posgrado de una universidad pública brasileña. La recolección de datos se realizó en línea com un cuestionario que contenía variables sociodemográficas, académicas y psicosociales. Se realizó análisis estadístico descriptivo y múltiple mediante el modelo de regresión de Poisson. Resultados: la prevalência de estudiantes con valoración subjetiva del estatus social osciló entre regular y muy pobre. Ser hombre, no practicar la fe, tener preocupaciones financieras actuales, baja autoestima y un ingreso familiar per cápita inferior a dos salarios mínimos se asociaron con una baja autopercepción del estatus social. Conclusión: los estudiantes de posgrado se ubican en niveles regulares a bajos en la escala social con una Asociación significativa del bajo estatus social subjetivo con variables psicológicas y sociales.Objetivo: Analisar associações entre status social subjetivo e características psicossociais em uma amostra de pós-graduandos ingressantes. Método: estudo observacional, transversal, realizado com 321 pós-graduandos de uma universidade pública brasileira. Coleta de dados foi realizada online com questionário contendo variáveis sociodemográficas, acadêmicas e psicossociais. Realizou-se análise estatística descritiva e múltipla com modelo de regressão de Poisson. Resultados: Prevalência de estudantes com avaliação de status social subjetivo variou de regular a muito ruim. Sexo masculino, não ter prática de fé, ter preocupação financeira atual, baixa autoestima e renda familiar per capita menor que dois salários mínimos se associaramà baixa autopercepção de status social. Conclusão: Pós-graduandos se autoposicionam em níveis de regular a baixo na escada social com associação significativa de baixo status social subjetivo com variáveis psicológicas e sociais.Dado curado por Beatriz Cristina Nunes em 02/07/25 para a atividade avaliativaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfCopyright (c) 2025 Frantielen Castor dos Santos Nascimento, Samira Reschetti Marcon, Moises Kogien, Camille Francine Modena, Angellica Fernandes de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Status SocialPosição SocioeconômicaImpacto PsicossocialEnsino de Pós-GraduaçãoEstudantesEstatus SocialPosición SocioeconómicaImpacto PsicosocialEducación de PosgradoEstudiantesSocial StatusSocioeconomic PositionPsychosocial ImpactGraduate EducationStudentsSubjective social status and psychosocial characteristics in students of stricto sensu graduate coursesEstatus social subjetivo y características psicosociales en estudiantes de posgrado stricto sensuStatus social subjetivo e características psicossociais em estudantes da pós-graduação stricto sensuinfo:eu-repo/semantics/article