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dc.creatorde Lima Neto, Pedro Joaquim
dc.creatorCavalcanti Peixoto de Vasconcelos, Ana Claudia
dc.creatorde Araújo Medeiros, Verdande Trotskaya
dc.creatorSoares Forte, Franklin Delano
dc.creatorQueiroz Silva Ribeiro, Kátia Suely
dc.date2020-06-18
dc.date.accessioned2022-10-18T19:56:25Z
dc.date.available2022-10-18T19:56:25Z
dc.identifierhttps://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rbcs/article/view/50487
dc.identifier10.22478/ufpb.2317-6032.2020v24n2.50487
dc.identifier.urihttp://www.labtecgc.udesc.br/tabd1/handle/123456789/1330
dc.descriptionThe aim was to identify, from the preceptor nurses' perspective, challenges and potentialities of the preceptorship exercise at Family Health Strategy. The chosen method is an exploratory descriptive research under qualitative approach. The data was collected through focal group with preceptor nurse. In order to analyze this data, the focal group conversations were organized under the thematic content analysis technique. The results highlight potentialities such as knowledge application which allows reflective reasoning at the working environment, preceptors' knowledge update, and possibility of changing practices, on the other hand, some difficulties were shown, work overload due to job functions accumulation, team members' resistance and the absence of process supervision. The preceptorship is a hands-on learning experience which recreates professional qualification and allows health major students to use their knowledge and abilities in a meaningful and real way.en-US
dc.descriptionObjetivo: Compreender os desafios e potencialidades para o exercício da preceptoria na graduação de Enfermagem na Estratégia Saúde da Família com base na percepção de enfermeiros preceptores. Metodologia: Trata-se de pesquisa descritiva exploratória, de abordagem qualitativa, com a realização de grupo focal para coleta de dados. Os dados foram analisados a partir da técnica da análise temática de conteúdo. Resultados: Foram apontadas como potencialidades aplicação dos conhecimentos na realidade do trabalho estimulando reflexão crítica, atualização dos conhecimentos e possibilidade de mudança de práticas. Por outro lado, relataram sobrecarga de trabalho gerada pelo acúmulo de funções, resistência dos membros da equipe em se integrar à preceptoria e a ausência do supervisor no processo. Conclusão: Faz-se necessário o desenvolvimento docente dos preceptores e uma postura mais proativa dos supervisores de estágio e gestores dos serviços no sentido de potencializar a integração ensino-serviço. DESCRITORES: Preceptoria. Atenção Primária à Saúde. Educação em Enfermagem. Serviços de Saúde. Desenvolvimento de Pessoal.pt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt-BR
dc.relationhttps://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rbcs/article/view/50487/30701
dc.rightsCopyright (c) 2020 Revista Brasileira de Ciências da Saúdept-BR
dc.sourceRevista Brasileira de Ciências da Saúde; v. 24 n. 2 (2020)pt-BR
dc.source2317-6032
dc.source1415-2177
dc.title[ID 50487] PRECEPTORIA EM ENFERMAGEM NA ESTRATÉGIA SAÚDE DA FAMÍLIA: PERCEPÇÃO DOS ENFERMEIROSpt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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