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[ID 52757] MÉDIA DA FREQUÊNCIA FUNDAMENTAL DOS FORMANTES E DO TEMPO MÁXIMO DE FONAÇÃO EM UM GRUPO DE ESCOLARES: MEAN OF THE FUNDAMENTAL FREQUENCY, FORMANTS AND MAXIMUM PHONATION TIME IN A GROUP OF SCHOOLCHILDREN

dc.creatorElpidio Pinheiro da Silva, Raquel
dc.creatorRocha de Souza, Lourdes Bernadete
dc.date2020-12-05
dc.date.accessioned2022-10-18T19:56:29Z
dc.date.available2022-10-18T19:56:29Z
dc.identifierhttps://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rbcs/article/view/52757
dc.identifier10.22478/ufpb.2317-6032.2020v24n4.52757
dc.identifier.urihttp://www.labtecgc.udesc.br/tabd1/handle/123456789/1358
dc.descriptionObjective: In view of the clinical value that the acoustic evaluation measures provide, of the few studies in the literature that standardize voice / speech characteristics of children without vocal complaints, we aimed to determine the average of the fundamental frequency, of the formants and maximum phonation time in a group of schoolchildren. Methods: We selected 35 girls and 28 boys, in the age group of 8 to 12 years elementary and middle school students from a school in Natal. The voice recording protocol was performed by issuing sustained vowels and issuing the sentence: I say / a /, / ɛ /, / i /, / ͻ /, / u /, I say. The acoustic analysis of PRAAT speech sounds was used for recording and analyzing the parameters. Results: There was no statistically significant difference between the groups in relation to the mean of f0 and TMF. As for the frequency of the formants, the results showed statistically significant differences between the sexes in most of the parameters except in the values of F3 [a], F1 [u], F2 [u] and F3 [u]. Conclusion: The measures of maximum phonation time and f0, in relation to sex, were not different. While the formants of the vowels [a] and [i] demonstrated that different motor adjustments occurred between the sexes. Keywords: child; Voice; phonation; acousticsen-US
dc.descriptionObjetivo: Determinar a média da frequência fundamental, dos formantes e o tempo máximo de fonação em um grupo de escolares. Metodologia: Foram selecionadas 35 meninas e 28 meninos, na faixa etária de 8 a 12 anos, estudantes do ensino fundamental e médio de uma escola em Natal/RN. O protocolo de gravação das vozes foi realizado a partir da emissão de vogais sustentadas e emissão da frase: Eu digo /a/, /ɛ/, /i/, /ͻ/, /u/, eu digo. Utilizou-se o software de análise acústica dos sons da fala PRAAT para a gravação e análise dos parâmetros. Resultados: Não ocorreu diferença estatisticamente significativa entre os grupos em relação à média de f0 e do TMF. Quanto à frequência dos formantes, os resultados mostraram diferenças estatisticamente significativas entre os sexos na maioria dos parâmetros, exceto nos valores de F3[a], F1[u], F2[u] e F3[u]. Conclusão: As medidas de tempo máximos de fonação e da f0, em relação ao sexo, não foram diferentes, enquanto, os formantes das vogais [a] e [i] demonstraram que ocorreram ajustes motores diferentes entre os sexos.pt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Federal da Paraíbapt-BR
dc.relationhttps://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rbcs/article/view/52757/32478
dc.rightsCopyright (c) 2020 Revista Brasileira de Ciências da Saúdept-BR
dc.sourceRevista Brasileira de Ciências da Saúde; v. 24 n. 4 (2020)pt-BR
dc.source2317-6032
dc.source1415-2177
dc.subjectCriança. Voz. Fonação. Acústica.pt-BR
dc.titleMean of the fundamental frequency, of the formants and the maximum phonation time in a group of schoolchildren.: MEAN OF THE FUNDAMENTAL FREQUENCY, FORMANTS AND MAXIMUM PHONATION TIME IN A GROUP OF SCHOOLCHILDRENen-US
dc.title[ID 52757] MÉDIA DA FREQUÊNCIA FUNDAMENTAL DOS FORMANTES E DO TEMPO MÁXIMO DE FONAÇÃO EM UM GRUPO DE ESCOLARES: MEAN OF THE FUNDAMENTAL FREQUENCY, FORMANTS AND MAXIMUM PHONATION TIME IN A GROUP OF SCHOOLCHILDRENpt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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