Show simple item record

Aspectos do mito em “Invenção de Orfeu”

dc.creatorLermenn, Oscar
dc.date2004-12-15
dc.date.accessioned2022-10-18T19:43:33Z
dc.date.available2022-10-18T19:43:33Z
dc.identifierhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminabio/article/view/6200
dc.identifier10.5433/1679-0367.1979v1n3p03
dc.identifier.urihttp://www.labtecgc.udesc.br/tabd1/handle/123456789/587
dc.descriptionThis article presents an application of the concept of myth according do "La Mythologie Primitive: le monde mythique des australiens et des papous" by Lucien Lêvy Bruhl. The applicability of the concept is exemplified by means of the structural and most recurrent elements of the epopee "Invenção de Orfeu" by Jorge de Lima. We also try to give evidence to the concept of the myth referred to above in the elements which contain reciprocal negation, as for instance: "We are poets without being born", "What armless hand wrote it", "The way out Is to laugh with the absent mouth". We still add the elements which offer sensorial falacy, Le., discrepancies between the sensorial and ideological level, between the world of poetic creativity and the world of reality. Based on the above premise, we reached the point to conclude for the amplification of the semantic field of the structural elements in expanding and always renewed articulations.en-US
dc.description  Fazemos neste artigo uma aplicação do conceito de mito segundo Lucien Levy Brúhl - La Mythologie Primitive: le monde mythique des australiens et des papous, Paris, Presses Universitaires de France, 1970. Exemplificamos a aplicabilidade do conceito com os elementos mais recorrentes e estruturais da epopéia "Invenção de Orfeu" de Jorge de Lima. Em seguida, procuramos evidenciar o conceito de mito a que nos referimos nos elementos que encerram negação recíproca, como: "existimos poetas sem nascermos", "que mão sem braço o escreveu", "o feito é rir com a boca ausente". Acrescentamos ainda os elementos que oferecem falácia sensoirial, isto è, discrepâncias entre os níveis sensorial e ideológico; entre o mundo da criatividade poética e o mundo da realidade. A partir desta fundamentação, estamos em condições de, nos próximos artigos, apresentar a conclusão a que chegamos - a amplificação do campo semântico dos elementos estruturais em articulações crescentes e sempre renovadas.pt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Estadual de Londrinapt-BR
dc.relationhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminabio/article/view/6200/5631
dc.rightsCopyright (c) 2016 Semina: Ciências Biológicas e da Saúdept-BR
dc.sourceSemina: Ciências Biológicas e da Saúde; Vol. 1 No. 3 (1979); 03-14en-US
dc.sourceSemina: Ciências Biológicas e da Saúde; v. 1 n. 3 (1979); 03-14pt-BR
dc.source1679-0367
dc.source1676-5435
dc.titleAspectos do mito em “Invenção de Orfeu”en-US
dc.titleAspectos do mito em “Invenção de Orfeu”pt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtigo avaliado pelos Parespt-BR


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record