Aesthetics measurement of hearing aids through eye tracking: a contribution of design for inclusion
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Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
Resumo
Descrição
The product’s aesthetic characteristics influence the user’s interactions with them, as well as they can change the meanings attributed to the products. When it comes to assistive technologies, these associations can lead to reinforcing the stigma of disability related to its users. Therefore, this research aimed to measure the visual aesthetic experience with three different models of hearing aids, using the eye-tracking method. Thus, identifying how aesthetic principles behave in hearing aids, according to the visual patterns identified. In addition to eye tracking, a questionnaire was used to obtain data about the subjects. As main results, greater preference was expressed for the model with a higher degree of novelty, as well as it was possible to verify greater concentration of the eye gaze in the models of hearing aids referred by the subjects. In addition, he results corroborate with the iterature identifying relationships etween duration of fixations and roportion, as well as number of fixations and pureness. Therefore, when measuring aesthetic experience in an objective way, one can understand cognitive and affective aspects of the interaction with hearing aids.
As características estéticas dos produtos influenciam nas interações que se tem com os mesmos, assim como podem alterar os significados atribuídos a eles. Em se tratando de tecnologias assistivas essas associações podem levar ao reforço do estigma de incapacidade com relação aos seus usuários. Assim, essa pesquisa teve como objetivo mensurar a experiência estética visual com 3 diferentes modelos de aparelhos auditivos, por meio do rastreamento ocular. Dessa forma, possibilitando identificar como os princípios de estética considerados (contraste, proporção, pureza, familiaridade e novidade) se comportam em aparelhos auditivos de acordo com os padrões visuais identificados (número e duração de fixações, dilatação da pupila).
As características estéticas dos produtos influenciam nas interações que se tem com os mesmos, assim como podem alterar os significados atribuídos a eles. Em se tratando de tecnologias assistivas essas associações podem levar ao reforço do estigma de incapacidade com relação aos seus usuários. Assim, essa pesquisa teve como objetivo mensurar a experiência estética visual com 3 diferentes modelos de aparelhos auditivos, por meio do rastreamento ocular. Dessa forma, possibilitando identificar como os princípios de estética considerados (contraste, proporção, pureza, familiaridade e novidade) se comportam em aparelhos auditivos de acordo com os padrões visuais identificados (número e duração de fixações, dilatação da pupila).
Palavras-chave
estética, tecnologia assistiva, Design, rastreamento ocular, aparelho auditivo, Aesthetics, Assistive technology, Design, Eye-tracking, Hearing aid