Analysis of curriculum content about Ergonomics in undergraduate Design programmes in Brazil

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Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

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This paper presents how Ergonomics is present on curriculum content of Design undergraduate programs in Brazilian Universities. The sample consisted of 17 pioneer institutions founded during the first 25 years of design courses in Brazil. Curriculum available on-line or gathered over email exchanges were analyzed considering their syllabus content related to the attributions of the main areas of Ergonomics, previously presented in literature review. Descriptive statistics, visual charts and graphs were used in order to analyze the data and to obtain a characterization of the current situation of the programs. The results show that the courses are mainly focused on particular attributions of Physical and Cognitive Ergonomics and lack of structural, procedural and political attributions of macro ergonomics.
Esta pesquisa apresenta uma análise das atribuições das áreas da ergonomia nas ementas das disciplinas dos cursos de Design no Brasil. Por pesquisa documental foram reunidos currículos de instituições que iniciaram suas atividades nos 25 primeiros anos de ensino superior em design, resultando em uma amostra de 16 cursos precursores. Esses currículos foram analisados em relação às atribuições das principais áreas da Ergonomia, tratadas em revisão bibliográfica. Foram analisados por estatística descritiva com o auxílio de gráficos e quadros visuais para obter um diagnóstico atual do ensino da Ergonomia no Design. Os resultados mostram que os cursos se concentram em atribuições pontuais das ergonomias Física e da Cognitiva e se esvaecem em atribuições estruturais, procedimentais e políticas da Ergonomia Organizacional.

Palavras-chave

fatores humanos, ergonomia, currículo, design, human factors, ergonomics, curriculum, design

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