The use of Hand Talk and visual pounds applications in the literacy process of a deaf child

Data

Título da Revista

ISSN da Revista

Título de Volume

Editor

Universidade do Estado de Santa Catarina

Resumo

Descrição

This article is configured as a section of completed graduate research and aims to reflect on the use of the Libras Visual and Hand Talk applications in the literacy process of a child with deafness in Early Childhood Education, in a public school in the city. from the city of Areia Branca / RN. For that, we present the Apps to the student and teachers of the school; we develop literacy activities from a bilingual teaching perspective and we apply activities to the student, developed collaboratively. The methodology adopted in this investigation is characterized as qualitative materialized in the activities carried out with the student, as well as in the conduct of an interview with the collaborating teachers. Based on the theoretical conceptions of Skliar (1998), Vygotsky (1997), Karnopp (2015), Kenski (2008), among others, we come to the conclusion that the presented applications are configured as potentializing tools that assist in the teaching and learning process of a deaf child in the context of literacy.
O presente trabalho se configura como um recorte de pesquisa concluída de pós-graduação e se propõe a refletir acerca do uso dos aplicativos Libras Visual e Hand Talk no processo de alfabetização de uma criança com surdez na Educação Infantil, em uma escola da rede pública municipal da cidade de Areia Branca/RN. Para tanto, apresentamos os Apps ao aluno e professoras da escola; elaboramos atividades de alfabetização sob uma perspectiva bilíngue de ensino e aplicamos atividades junto ao aluno, elaboradas colaborativamente. A metodologia adotada nesta investigação se caracteriza como qualitativa materializada nas atividades realizadas junto ao aluno, bem como na realização de uma entrevista com as professoras colaboradoras.  Embasados nas concepções teóricas de Skliar (1998), Vygotsky (1997), Karnopp (2015), Kenski (2008), dentre outros, chegamos à conclusão de que os aplicativos apresentados se configuram como ferramentas potencializadoras que auxiliam no processo de ensino e aprendizagem de uma criança surda em contexto de alfabetização.

Palavras-chave

alfabetização, surdez, tecnologias digitais de informação e comunicação -TDIC’s, Alfabetização e Letramento, Surdez, Tecnologias da Informação e Comunicação, literacy, deafness, digital information and communication technologies -TDIC’s

Citação